Skolfrånvaro är ett aktuellt och uppmärksammat problem som riskerar att ha stor negativ inverkan på elevens utveckling och på sikt kan leda till både fysisk och psykisk ohälsa. Alla som möter de här barnen och ungdomarna behöver försöka förstå vad de kämpar med. För det handlar inte om lättja, trots, dålig motivation eller något annat hos individen som skulle kunna erbjuda en enkel förklaring på problemet, utan om en komplex kombination av faktorer som påverkar varandra. Många av de här barnen och ungdomarna anstränger sig för att vara i skolan tills de inte orkar längre.
Att vilja men inte kunna
Skolfrånvaro kan bero på mobbning, problem i hemmet, inlärningsproblematik, bristande pedagogiskt stöd eller andra omständigheter som har med skolan, individen eller den sociala situationen att göra. Ofta är det en kombination av flera olika faktorer som var för sig kanske kunde varit hanterbara för eleven, men som tillsammans blir för mycket. Och ofta finns problemen där innan skolan ser dem.
På elevens sida
Magelungen bedriver skol- och behandlingsverksamhet med inriktning på barn och unga som har omfattande behov av särskilt stöd. En av Magelungens målsättningar är att fylla ut organisatoriska mellanrum för att hitta helhetslösningar som idag saknas för barn och unga, och för deras familjer. De barn och ungdomar som inte går i skolan har hamnat i just ett sådant mellanrum. De vill gå i skolan, men de kan inte.
Frånvaro som problemlösning
För eleven kan frånvaron vara en kortsiktig lösning på ett problem den förknippar med skolan, till exempel känslor av otrygghet eller ångest. Att stanna hemma istället för att gå till skolan är ett sätt att undvika problemet.
– För att kunna hjälpa eleverna behöver vi som arbetar med skolfrånvaroproblematik förstå vilken funktion frånvaron fyller för dem. Det gäller också för lärare och berörda föräldrar. Om vi inte förstår problemet kan vi inte avhjälpa det och då kommer det med stor sannolikhet att växa. Går det långt kan det bli väldigt svårt för eleven att komma tillbaka. Därför är det viktigt att sätta in rätt insatser, i rätt tid. Görs det så finns det goda möjligheter att få till en fungerande skolgång igen, säger Johan Strömbeck, forskningsansvarig på Magelungen.
Kartläggning av skolfrånvaroproblematik
Magelungen har arbetat med behandlingsmetoder för skolfrånvarande barn och ungdomar sedan 2008, bland annat med hjälp av kartläggningsformulär som innehåller frågor om känslor och problem kopplade till skolfrånvaron. Eleven får bland annat svara på hur den känner sig inför en skoldag och under skoltid samt varför den är borta från skolan eller tycker det är svårt att vara i skolan. För att komplettera bilden finns formulären också i versioner med frågor som ska besvaras av föräldrarna.
Formulären har digitaliserats av Journal Digital och kan beställas tillsammans med journalanteckningar och genomförandeplan. Magelungen ansvarar för utbildningarna, på uppdrag av Journal Digital.
Vill du abonnera på digitalt stöd för SRAS-R eller ISAP eller bara veta mer, kontakta oss på Journal Digital.